استاد حوزه و دانشگاه شهرستان چالوس گفت: تمایز هویت طلبگی با سایر هویتهای مقطعی در گرو پژوهش، تفقه و اخلاق مداری است و پژوهش، رکنی اجتنابناپذیر در مسیر طلبگی است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید مطهری استاد حوزه و دانشگاه شهرستان چالوس، در نشستی با موضوع «هویت طلبگی و الزامات پژوهشی» در جمع کادر، طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام شهرستان چالوس، ضمن تبیین تعریف، ارکان و ضرورتهای شکلدهی به این هویت منحصربهفرد، گفت: هویت طلبگی به عنوان «مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی که یک طلبه را از دیگران متمایز میکند» تعریف می شود.
وی افزود: برخلاف هویتهای مقطعی مانند دانشجویی یا معلمی که با پایان یافتن یک دوره تحصیلی یا شغلی به پایان میرسند، هویت طلبگی دائمی و همیشگی است، این هویت نه تنها یک شناسه فردی، بلکه یک هویت صنفی است که فرد را در هر زمان و مکان به عنوان یک طلبه معرفی میکند. این امر نشاندهنده تعهدی مادامالعمر میباشد که با ترک محیط آموزشی یا کهولت سن از بین نمیرود.
استاد حوزه و دانشگاه شهرستان چالوس؛ برای تحقق این هویت، بر سه رکن اساسی تأکید کرد: در رکن علمی؛ طلبه باید همواره در پی کسب دانش، تحقیق و پژوهش برای درک عمیق معارف دینی (تفقه) باشد. این فرآیند به سختی «کندن چاه با سوزن» تشبیه شد که لازمه جایگزینی عالمان برای پیامبران و ائمه (علیهم السلام) است. در رکن اخلاقی نیز داشتن حداقلِ تهذیب نفس و تزکیه اخلاقی به گونهای است که فرد از نظر رفتاری، الگویی قابل قبول باشد، همچنین در رکن استمرار و خستگی ناپذیری؛ طلبه باید در مسیر طلبگی ثابت قدم باشد و از دشواریهای این راه خسته نشود. این استمرار، بخشی جداییناپذیر از هویت اوست.
حجت الاسلام مطهری با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره توبه، سه وظیفه اصلی طلاب را «تفقه در دین»، «انذار و تبلیغ» و «اجرای آرمانهای دینی» عنوان کرد و افزود: این وظایف، طلاب را به عنوان ادامهدهندگان راه پیامبران و ائمه(ع) معرفی میکند.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم پژوهش، بیان کرد: پژوهش «جستجو، بررسی و تحقیق نظاممند برای کشف حقیقت، توسعه دانش و ارائه راهکار» می باشد که شامل مراحل استاندارد «طرح سؤال پژوهشی»، «جمعآوری دادهها» و «ارائه پاسخ مستند» است.
استاد حوزه و دانشگاه شهرستان چالوس با برشمردن چهار نوع پژوهش «بنیادی»، «کاربردی»، «کمی» و «کیفی» یادآوری کرد: کنجکاوی، تفکر نقادانه، دقت و جزئی نگری، پشتکار، بیطرفی و اخلاقمداری از ویژگیهای یک پژوهشگر طلبه میباشد.
حجت الاسلام مطهری با استناد به فرمایش امام علی (علیه السلام) که «از برخورد اندیشههاست که فکر صحیح متولد میشود»، افزود: پژوهش یکی از ارکان اصلی برای تحقق کامل هویت اصیل طلبگی است همچنین تضارب آراء و گفتوگوی علمی برای پویایی فکری طلاب ضروری میباشد و بدون تحقیق و پژوهش، تحصیل در حوزه به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
انتهای پیام/
نظر شما