استاد حوزه و مشاور مراکز سماح سراسر کشور در نشستی با طلاب مدرسه علمیه فاطمیه بندپی با تأکید بر اینکه خشم و اضطراب قابل مدیریت و کنترل هستند، گفت: با بهکارگیری تکنیکهای عملی و تربیت نفس میتوان هیجانات را در مسیر رشد و آرامش هدایت کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، حجتالاسلام ابوطالب فرهادی، استاد حوزه و مشاور مراکز سماح سراسر کشور، در نشستی با طلاب مدرسه علمیه فاطمیه بندپی به تبیین مباحث تربیت نفس و مدیریت هیجانات با محوریت کنترل خشم و اضطراب پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به جایگاه رفیع طلبه به عنوان مربی و معلم جامعه، قاعده طلایی «یاد بگیرد، یاد بدهد» را کلید اصلی این مسیر دانست و تأکید کرد: پیشنیاز مربیگری، تربیت و تقویت نفس خویشتن است، چرا که کسی که خود چیزی ندارد، نمیتواند به دیگران بدهد.
حجتالاسلام فرهادی در بخش اصلی سخنان خود به مدیریت خشم پرداخت و با بیان اینکه خشم امری اکتسابی است و نه ارثی، یادآوری کرد: هیچکس مسئول خشم ما نیست و ما مسئول احساسات و واکنشهای خودمان هستیم.
وی با تمایز قائل شدن بین «خشم مثبت» یا غیرت ایمانی و «خشم منفی» شبیه به رفتار کودکان، راهکارهای عملی کنترل خشم را برشمرد و گفت: این راهکارها عملی شامل پذیرش واقعیت موافقتها و مخالفتها، بیان محترمانه احساسات با رفتار جرئتمندانه، خودگوییهای درونی مثبت، خاموش کردن صدای ذهن با تکنیکهایی مانند شمارش معکوس و استفاده از ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» است.
وی در ادامه به ارائه راهکارهای فوری برای مدیریت اضطراب پرداخت و توکل، راه رفتن برای انتقال انرژی، تکان دادن پاها در حالت نشسته و انقباض و انبساط عضلات را از جمله این روشها برشمرد.وی با اشاره به نقش سازنده اضطراب متعادل در افزایش کارآمدی، بیان کرد: سیستمهای تربیتی با هشدارهای اخلاقی به دنبال ایجاد همین سطح مفید از اضطراب برای پیشبرد افراد هستند.
حجتالاسلام فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با الهام از داستان حضرت موسی و خضر (ع)، بر اهمیت «ولایتپذیری» به عنوان تمرینی برای اطاعت از ولیّ عصر (عج) تأکید و یادآوری کرد: قوانین و محدودیتهای حوزه، تمرینی برای تربیت ملکه ولایتپذیری است. وی با هشدار جدی درباره آفت «حاشیهگرایی» از طلاب خواست تا با اولویتدادن به خودسازی و تحصیل، از پرداختن به غیبت و سخنچینی پرهیز کنند.
وی در پایان، توصیههای عملی برای مدیریت مطالعه و مباحثه ارائه داد و برنامهریزی کوتاهمدت (شب برای فردا)، رعایت اصل «درس هر روز در همان روز»، تنوع درسی و استراحتهای کوتاه و مفید بین مطالعه را از ارکان اصلی موفقیت در این عرصه برشمرد.
استاد حوزه و مشاور مراکز سماح سراسر کشور بهترین ساعت خواب را حداکثر یک ساعت قبل از نیمهشب دانست و روش صحیح مباحثه را مبتنی بر احترام، تعیین محدوده دقیق، قرعهکشی برای توضیح، گوش دادن فعال و ایجاد فضای امن بدون سرزنش عنوان کرد و بر لزوم تلاش مستمر برای تربیت نفس، ایجاد فضای تنهایی برای تفکر و الگوگیری از سخنرانان مقتدر برای تقویت کلام به عنوان جمعبندی نهایی تأکید کرد.
انتهای پیام/
نظر شما