استاد حوزه مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا گفت: ماهیت طلبگی، جامعیت در علم، عمل و تربیت است، طلبه تنها یک دانشپژوه علوم دینی نیست؛ بلکه باید در عرصههای مختلف تدریس، تبلیغ، پژوهش و مشاوره فعال باشد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، فاطمه صغری طالبزاده استاد حوزه مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا در جمه طلاب در گفتوگویی با تبیین مفهوم «ماهیت طلبگی»گفت: همانگونه که در فلسفه میان وجود و ماهیت تفاوت وجود دارد، در مسیر طلبگی نیز ماهیت به معنای چیستی و حقیقت طلبه است؛ وجه تمایزی که جایگاه طلبه را از دیگر دانشپژوهان متمایز میکند.
وی با بیان اینکه ماهیت طلبگی یک موقعیت ممتاز، چندبعدی، جامع و پویاست، افزود: طلبه تنها یک دانشپژوه علوم دینی نیست؛ بلکه باید در عرصههای مختلف تدریس، تبلیغ، پژوهش و مشاوره فعال باشد. طلبه کارآمد کسی است که ایمان، علم و عمل را در کنار هم داشته باشد.
استاد طالبزاده در ادامه با اشاره به تفاوت نگاه طلبگی و دانشجویی بیان کرد: طلبهای که میخواهد مدرس یا مبلغ باشد، باید روح طلبگی و نگاه جامع به تربیت دینی را در خود پرورش دهد. تبلیغ زمانی مؤثر است که مبلغ، خود عامل به گفتههایش باشد.
وی تأکید کرد: تمام دغدغه طلبه نباید صرفاً تبلیغ باشد؛ بلکه باید برای رشد چندبعدی خود تلاش کند، توان علمی، مهارت ارتباطی، تحلیل تاریخی و بینش انقلابی از مؤلفههای طلبه کارآمد و تأثیرگذار است.
استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت اعتمادسازی در جامعه اشاره کرد و گفت: طلبه باید در نگاه مردم به عنوان یک مشاور امین و همدل شناخته شود، اعتماد اجتماعی به جایگاه طلبه، زمینهساز تأثیرگذاری بیشتر او در حوزه تبلیغ دینی است..
وی مهمترین وظیفه طلبه را تبلیغ دین با رویکرد علمی و تربیتی دانست و افزود: برای آنکه در آینده مبلغ مؤثر باشیم، باید سه محور را در تربیت طلبگی رعایت کنیم؛ خودسازی، تربیت علمی و آگاهی از نیازهای روز جامعه و درسخواندن باید تحلیلی و تبیینی باشد، نه صرفاً تکرار مطالب.
استاد طالبزاده در پایان یادآوری کرد: طلبه انقلابی و کارآمد کسی است که با ایمان حقیقی به خدا و غیب، تقوا و عمل صالح، لحظههای خود را با نیت الهی معنا کند و در مسیر خودسازی و خدمت دینی گام بردارد.
انتهای پیام/
نظر شما