«نقش فرهنگی زن در ساختن جامعه از نگاه امام خمینی(ره)» تبیین شد
تبیین نقش فرهنگی زن در ساختن جامعه از نگاه امام خمینی(ره) در سوریه

«نقش فرهنگی زن در ساختن جامعه از نگاه امام خمینی(ره)» با حضور فرهیختگان، علما، نخبگان و جمعی از زنان نخبه سوری در رایزنی فرهنگی ایران در سوریه، تبیین و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه با همکاری دانشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) نشست فکری «نقش فرهنگی زن در ساختن جامعه از نگاه امام خمینی(ره)» را با حضور فرهیختگان، علما، نخبگان و جمعی از زنان نخبه سوری و اساتید فعال در این زمینه در محل این نمایندگی برگزار کرد.

مختص‌آبادی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر اهمیت فراوانی که امام خمینی(ره) برای زنان در ساختار جوامع انسانی قائل بودند، اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در مورد زن و اهمیت نقش او دیدگاه‌های جامعی بر اساس جهان بینی مکتب اسلام داشتند. ایشان از معدود کسانی بود که به این جهان بینی کامل، دست یافته و معتقد بودند بانوان در اسلام عالی رتبه هستند و اینکه ما پیرامون اندیشه امام(ره) در ارتباط با جایگاه زنان تحقیق می‌کنیم به این خاطر است که شناخت این اندیشه و ارائه آن برای ارتقاء جامعه اسلامی و نیل به اهداف عالی آن امری ضروری است.

وی بر تلاش امام خمینی(ره) در تبین شخصیت و هویت زن مسلمان تأکید کرد و افزود: امام خمینی(ره) معتقدند که زنان و مردان در کنار هم این انقلاب عظیم را به وجود آوردند و در پیروزی نقش مهمی داشتند چراکه زنان همدوش با مردان یکپارچه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را سر دادند، بله زنان شیردل متعهد همراه با مردان به ساختن ایران پرداختند.

مختص‌آبادی با استناد به آیه «وضرب اللّه مثلًا لّلّذین آمنوا امْرأت فرْعوْن إذْ قالتْ ربّ ابْن لی عندک بیْتًا فی الْجنّة ونجّنی من فرْعوْن وعمله ونجّنی من الْقوْم الظّالمین» بر اهمیتی که خداوند برای زنان قائل شده است، اشاره کرد.

امام راحل زنان را وسیله رشد و تعالی جوامع و ملت‌ها می‌دانست

وی دیدگاه حضرت امام(ره) در ارتباط با نقش و شأن بانوان در خانواده، حجاب و پوشش، جایگاه و حضور زن در ابعاد مختلف جامعه از جمله حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، علمی و فرهنگی و نقشی که در انقلاب اسلامی داشتند را تبین کرد.

مختص‌آبادی بیان کرد: از دیدگاه امام خمینی(ره) «خانواده» اولین و مهمترین جایگاه تربیتی بشر و محل بروز و ظهور عواطف انسانی و رکن عمده جامعه است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسان‌ها به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد و محیط خانواده گرم‌تر و باصفاتر خواهد شد و جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد.

علوی مهر، رئیس دانشگاه بین‌المللی المصطفی در سوریه نیز در سخنانی، با تأکید بر نقش زن در اسلام و نگاه امام خمینی(ره) به زن، نقش آنها و تأثیری که بر فرد که هسته اصلی جامعه است، تصریح کرد: در اندیشه امام خمینی(ره) زنان همانند مردان باید در تمامی ابعاد و شئون اجتماع دخالت داشته باشند و جامعه تنها به دست مردان نمی‌تواند آباد شود.

وی افزود: امام راحل بر حفظ شئون اسلامی و انسانی زنان تأکید می‌کرد. از نظر ایشان حضور زنان در صحنه‌های فرهنگی و اجتماعی که مناسب شئون آنان است، امری ضروری خواهد بود. آنان بدون حضور در میدان‌های اجتماعی نمی‌توانند نقش اصلی و سازنده‌ای در ارتقای معنویات جامعه ایفا کنند.

امام خمینی(ره) خواهان حضور جدی بانوان در عرصه‌های علمی و فرهنگی بود

خانم عایده طالب، استاد دانشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)، امتیازاتی را که قرآن کریم و امام خمینی(ره) برای زنان قائل شده است، برشمرد و آنها را هسته و اساس ساختار جوامع سالم دانست.

وی حضرت فاطمه زهرا(س) را والاترین اسوه و الگوی زنان در زندگی عنوان کرد و گفت: بلاشک پس از گذشت قرن‌ها، حضرت فاطمه زهرا(س) همچنان والاترین اسوه و الگوی زنان در زندگی فردی و اجتماعی است؛ ایشان الگویی ارزشمندی است که هر یک از ابعاد زندگی شان، فرازهای با ارزشی برای یافتن شیوه‌های صحیح زندگی در بردارد لذا توسعه فرهنگ فاطمی و شناخت ابعاد زندگی ایشان در جامعه ضروری است و دارای آثار و برکات زیادی خواهد بود و جامعه را از بسیاری از آسیب‌ها مصون می‌دارد.

خانم سناء عیان، استاد دانشگاه المصطفی(ص) نیز به جایگاه بزرگی که زنان ایرانی پس از انقلاب اسلامی محقق کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: امام راحل همواره خواهان حضور جدی بانوان در عرصه‌های علمی و فرهنگی بود و زنان را تشویق به فراگیری علوم مختلف می‌کرد.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) زنان را وسیله رشد و تعالی جوامع و ملت‌ها می‌دانست و یقین داشت که اگر نقش مهم و خطیر انسان‌سازی زنان در جامعه‌ای به ابتذال و انحطاط سوق داده شود، آن جامعه و افرادش به نابودی و گمراهی کشیده می‌شوند و اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت‌ها گرفته شوند، ملت‌ها به شکست و انحطاط کشیده خواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha