عالم دین شدن، حکایت از محبت و عنایت خداوند به آن شخص است
283292

آیت الله صفایی بوشهری گفت: زمانی که خداوند بخواهد به کسی بالاترین محبتش را بدهد، او را عالم دین می کند. طلبگی شما کاشف از عنایت خیر خداوند به شماست، لذا شکرگزار این نعمت باشید.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آیین افتتاحیه سال تحصیلی1401-1400 مدارس علمیه خواهران استان بوشهر با سخنرانی آیت الله صفایی بوشهری و حضور طلاب و اساتید و کادر مجموعه مدیریت حوزه علمیه خواهران استان بوشهر برگزار شد.

امام جمعه بوشهر دراین مراسم با اشاره به حکمت و فلسفه خلقت انسان و جهان آفرینش گفت: در جهان، اساس نظام خلقت انسان، فلسفه و حکمت و هدف آن، عبودیت است." ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون" یعنی ما انسان را نیافریدیم مگر برای عبادت. عبادت یعنی دین باوری و رفتار و اعتقاد دینی داشتن و مطابق با برنامه دین عمل کردن است.

وی تصریح کرد: بنابراین دین فهمی و دین اعتقادی و دین رفتاری، اساس و جوهری عالم خلقت است. اگر دین و دینداری و دین فهمی نباشد، فلسفه و علت خلقت انسان که معلول آن دین فهمی است، از بین می رود. لذا تا جائی که دین و دیانت هست، نظام حیان انسان هم هست. آنگاه که دین نباشد و از ناحیه ذات اقدس باری تعالی، دین تعطیل شود، جهان بشریت بی علت می شود. بنابراین دین، اعتقاد دینی و رفتار دینی، فلسفه، هدف و حکمت علت خلقت انسان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه استان بوشهر، با بیان اینکه دینی مشروع است که از ناحیه خداوند متعال باشد و آوردنده و مفسر دین هم از ناحیه خدا مشخص شده باشد، خاطرنشان کرد: هیچ دین بشری، مشروع نیست، دینی مشروع است که از ناحیه خدا ارائه شود. دینی که از ناحیه خدا ارائه شود، توسط کتب آسمانی و توسط شخصیتی ممتاز در آن به نام پیامبر که آن کتب آسمانی را آورده و به جامعه عرضه کند. بنابراین واسطه فیض هدایت انسان در نهایت خلقت انسان، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است. 

آیت الله صفایی بوشهری افزود: بعداز پیامبران و پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله وسلم)، ائمه اطهار(ع) هستند که آخرین آن ها حضرت حجت(عج) است که هم واسطه فیض هدایتند و هم واسطه فیض لقاء نظام تکوین. به همین دلیل است که وقتی حضرت حجت رحلت می کنند، بعد از آن چون واسطه فیض هدایت و نظام تکوین وجود ندارد، جهان انسانیت، جهانی که مرتبط با هیئت انسانی است، از بین می رود .

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: گستره و جغرافیای نفوذ هدایتی حجت خدا، بسیار وسیع است. آن حضرت، مبلغینی می خواهد به عنوان سفیران مکتب اسلام که این مکتب را به جهان و سرزمین های اسلامی عرضه نمایند و در زمان غیبت این نیاز شدیدتر می شود، لذا تمامی این امور هدایتی توسط مبلغین و عالمان دین عرضه می شود. بنابراین روحانیت و شما خواهران طلاب سفیر در مرتبه فلسفه و علت نظام خلقت هستید. اول پیامبر، بعد ائمه اطهار علیهم السلام و بعد از ائمه اطهار، روحانیت هستند.

تولیت حوزه های علمیه استان بوشهر در ادامه افزود: یعنی در نظام منظوم هدایت انسان و نظام تکوین، نقش روحانیت و نقش شما خواهران بسیار مهم است، به همین دلیل است که وقتی فردی طلبه می شود، در مرتبتی قرار می گیرد که خداوند عنایت عجیبی به او می کند که می فرماید کسی که آموزش ببیند و عمل کند، نزد خدا دارای یک شخصیت فوق العاده عظیمی خواهد بود.

آیت الله صفایی بوشهری به جایگاه و مرتبه طلاب علوم دینی اشاره کرد و گفت: زمانی که خداوند بخواهد به کسی بالاترین محبتش را بدهد، او را عالم دین می کند و شما الحمدلله دارای این موهبت الهی شده اید. طلبگی شما کاشف از عنایت خیر خداوند به شماست، لذا شکرگزار این نعمت باشید.

نماینده ولی فقیه در استان، با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی در شرائط  سخت حاکم، بصورت غیرحضوری شده است و اینکه مدارس علمیه خواهران در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته، به بیان نکاتی در مسائل آموزشی و علمی اخلاقی پرداخت و گفت: اول اینکه چون درس ها مجازی است و نوعا در خانه برگزار می گردد، یک کاستی ها رخ می هد. چون شرائط منزل با مدرسه متفاوت است و گرمی آموزش حوزه را ندارد، لذا برای خوب درس خواندن و عمیق درس خواندن مدیریت و فضاسازی کنید.

وی از مدیران مدارس و مدیریت حوزه علمیه خواهران درخواست کرد که هرچه زودتر با واکسیناسیون کارکنان و اساتید و طلاب شرائط حضوری را فراهم آورند.

استاد اخلاق حوزه علمیه استان بوشهر با اشاره به اهمیت دروس اخلاق در حوزه اظهار داشت: چون درس های اخلاق به دلیل این شرائط تعطیل شده است، بر روی درس های اخلاق خیلی دقت و عنایت داشته باشید. طلبه ای  که حوزه نمی آید و گرفتار کار منزل و محیط منزل است، ممکن است تاحدی از طلبگی فاصله بگیرد، لذا درس های اخلاق باید منظم و به شکل تصویری و یا هر طریق ممکن دیگر برگزار شود.

وی همچنین افزود: بدلیل اینکه مجازی شدن درسها، تبلیغ را نیز به صورت مجازی انجام دهید و با یک مدیریت قوی شبکه سازی کنید و کار تبلیغ در فضای مجازی برای اقوام و نزدیکان به صورت ارتباط تصویری و ساخت هیئات مجازی انجام دهید.

نماینده ولی فقیه در استان، به بیان مسئله ای دیگر در باب تحقیق و پژوهش پرداخت و افزود: عرصه تحقیق و پژوهش را دست کم نگیرید و با جدیت در مسابقات علمی فرهنگی و پژوهشی حضور داشته باشید. پیشنهاد میکنم یک جشنواره درون استانی مختص به حوزه علمیه خواهران استان قرار دهند و با پژوهش های فوق العاده قوی در آن شرکت کنید و امیدوارم با تلاش و کوشش شما طلاب حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در کشور نمونه شود.

وی در پایان با تشکر از مدیریت و کادر و اساتید حوزه علمیه تاکید کرد: از شخصیت های موثر و از افرادی که یک عمر در حوزه علمیه خواهران زحمت کشیده و تلاش کرده اند در این جشنواره ها تجلیل شود.

برچسب‌ها