راه طلبگی، یعنی نشر و تبلیغ و تحصیل دین برای گلستان شدن جامعه است
286236

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر، طلبگی را عمل به آموخته هایی از مکتب اهلبیت(ع) دانست و گفت: طلبه یعنی کسی که با عمل خویش که با لسان قرین شده، با نشر و تبلیغ و تحصیل دین بتواند جامعه خویش را گلستان و شکوفا کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر، در آئین افتتاحیه سال تحصیلی جدید و طلیعه حضور طلاب مدرسه حضرت رقیه(سلام الله علیها) برازجان گفت: خیلی از علوم در این دنیا فرا گرفته می شود ولی علوم فقه و سلوک و راه طلبگی چیز دیگری است.

وی افزود: تولیدات بشر در عرصه های مختلف مانند کشاورزی و دامداری و غذا با تنوع بالایی دارد در حالیکه لزوما تولید بالا باعث آرامش انسان ها نیست زیرا در دنیا کشورهای بزرگی که صنعت های عظیم در عرصه مواد غذائی و کشاورزی و دامداری دارند، با این وجود هنوز هم انسان های گرسنه در عالم  وجود دارد و فقر ازبین نرفته است. 

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران استان بوشهر بیان داشت: در مکتب طلبگی، اموری آموخته می شود که نیاز اصلی بشر این است، که اگر اینها وجود نداشته باشد بشر راه به جائی نخواهد برد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر، با بیان اینکه ارزش مال به برکت دار بودن آن است گفت: مال در این دنیا زیاد است ولی برکت درآن نیست، برای همین راه به جائی نمی برد. این برکت را در تمام دانشگاه ها و تمام تئوری ها و نظریه های اقتصادی اگر ببنید آیا جائی دارد و یا آیا به کسی اصلا یاد می دهند که آنچه را انسان تولید می کند باید برکت داشته باشد!

وی افزود: معنای برکت را نمیدانند! براساس ظاهر، مقداری تولید شده و مقداری هم هزینه شده و فلان مقدار هم مصرف شده. اما در عالم طلبگی یاد میگیریم اینطور نیست که هرچه سود و هرچه تولید بیشتر باشد، مردم هم رفاه بیشتر خواهند داشت. اگر تولید فراوان باشد، ولی کلمه برکت درکنار آن نباشد و این تولیدات خیری برای مردم نداشته باشد، باز همه گرسنه و فقیرند و این را باید در عالم طلبگی یاد گرفت که نیاز اصلی بشر، آن خطی است که انسان هم برای خودش و هم برای دیگران ترسیم می کند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی اشاره داشت: اساس بقاء انسانها و بقاء جوامع و کشورها سبک زندگی الهی و توحیدی است که متوجه آن نیستند و قرآن و اهل بیت عزیز آنرا ذکر کرده اند.

وی با بیان خصوصایت یک طلبه موفق گفت: طلبه شدن به این معناست که انسان آنچه را که در عالم طلبگی از اهل(بیت علیهم السلام) دریافت می کند، در خودش ایجاد کند و بتواند با عمل خویش که با لسان قرین شده، و با نشر و تبلیغ و تحصیل دین بتواند جامعه خویش را گلستان و شکوفا کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران، با اشاره به روایتی از برخورد یکی از محبین اهل بیت با امام صادق(علیه السلام) گفت: انسان در این مسیر اگر بخواهد مورد رضایت امام زمانش قرار گیرد و امام به او با نگاه و لبخند نگاه کند و از او رضایت داشته باشد، باید دارای پنج خصوصیت باشد: محب اهل بیت باشد، دوستان اهل بیت را چون محب اهل بیت هستند نیز دوست داشته باشد، بغض دشمنان اهل بیت را در دل داشته باشد، حلال را که اهل بیت حلال شمرده اند را حلال و حرامی را که ایشان ذکر کرده اند را حرام بداند، منتظر واقعی امر اهل بیت باشد. این پنج خصوصیت خلاصه در سه کلمه اطاعت و دلدادگی و انتظار می شود.

وی افزود: باید قدر عالم طلبگی را بدانیم. معرفت به رسالت طلبگی مهم است و اینکه انسان تلاش کند این هویت طلبگی را در خودش بوجود بیاورد تا اینگونه اهل بیت را راضی کند و نگاه رضایتمندانه امام زمان را به خود جلب کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر گفت: مدارس علمیه ما باید بیت الزهرا باشند، باید به گونه ای رشد و تربیت کنیم و باهم تعاون داشته و تزکیه و تهذیب نفس داشته باشیم که گفته شود همه اینها زیر دست و زیر چتر پر برکت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها هستند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی بیان داشت: اگر نگاه ما همیشه اینگونه باشد که وقتی وارد این مدرسه می شوم، یعنی دست حضرت زهرای مرضیه بالای سر ماست، وقتی یه کار و خدمتی برای طلاب انجام می دهیم و یا درسی میگوئیم و یا درسی میخوانیم، این دست عنایت حضرت زهرای مرضیه بر سر ماست، آن موقع است که تغییر و تحول در حالات مدارس و طلاب اتفاق می افتد و جایگاه ما گلستانی می شود از کسانی که عطر امام زمان و حضرات اهل بیت(ع) را دارند.

برچسب‌ها