خانواده، فضایی برای رشد و تعالی انسان است
305422

کارشناس خانواده با بیان اینکه خانواده فضایی برای رشد و تعالی انسان است، گفت: بی تردید ریشه بسیاری از کج روی ها و نابهنجاری های اجتماعی، خانواده های ناآرام و متلاطم است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم مرضیه مهران پور، در دوره آموزشی مباحث خانواده که با حضور طلاب و مبلغان مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) دزفول برگزار شد، بیان کرد: خانواده فضایی برای رشد و تعالی آدمی است و انسان گمشده خود را در این بستر پیدا می کند ولی باید مراقب باشد خود و هدف متعالی خود را در این وادی گم نکند.

وی گفت: نیاز انسان به زندگی اجتماعی و تشکیل خانواده یک نیاز فطری است. نظام خانواده با پیمان ازدواج زن و مرد پایه گذاری می شود و این زوج، ستون اصلی خانواده را تشکیل می دهند.

کارشناس خانواده اضافه کرد: بدون تردید ریشه بسیاری از کج روی ها و نابهنجاری های اجتماعی، خانواده های ناآرام و متلاطم است.

خانم مهران پور، به اهمیّت همسرگزینی در پویایی خانواده اشاره و عنوان کرد: از جمله اهداف ازدواج که افراد باید به آن دقت کنند، تشکیل خانواده برپایه مهر و محبت و با هدف آرامش روان است.

وی اظهار داشت: اولویت اول زندگی برای مرد و زن، همسر است. شغل، کار و مسئولیت بیرون از خانه و حتی فرزند، نباید مسئولیت اول زن و مرد که همسرداری است را از آنها بگیرد. ابراز عشق و محبت به همسر، امری بااهمیت است و نباید به دلیل مسئولیت پذیری در اجتماع، نسبت به همسر و خانواده بی توجه بود ولی متأسفانه در زندگی های امروزی این مسئله رنگ باخته است.

در ادامه این دوره، آقای حبیب الله سعد، کارشناس خانواده و استاد دانشگاه، به بیان برخی از عوامل پیشگیری از طلاق پرداخت و بیان داشت: یکی از عوامل مهم در کاهش و پیشگیری از طلاق، صله ارحام است. به علاوه اسلام نیز بر این مسئله تاکید بسیاری داشته و از جمله عواملی است که در افزایش طول عمر انسان تاثیر مثبت دارد.

وی افزود: دعا کردن به صورت جمعی یا برگزاری نماز به صورت جماعت در خانه می تواند به جلوگیری از خصوصیات بداخلاقی و پیشگیری از طلاق کمک بسزایی کند.

آقای سعد، با بیان اینکه عوامل اختصاصی پیشگیری از طلاق به دو گروه سلبی و ایجابی تقسیم می شوند، گفت: از جمله عوامل سلبی، عدم انتقال اختلافات به والدین و به افراد خارج از خانواده است و عوامل ایجابی، ایجاد رابطه نزدیک در طول روز میان زوجین است، به طور مثال هدیه دادن به همسر، تماس های محبت آمیز، نشستن کنار یکدیگر، استقبال و بدرقه همسر و... در ایجاد و پایداری محبت بین همسران تاثیر بسیاری دارد.

برچسب‌ها