همزمان با پیشرفت علم، ابهامات نیز گسترده شده است / مسئولیت اصلی پژوهشگران پاسخگویی به این ابهامات است‌

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، در نشست پژوهشی در مدرسه علمیه فاطمیه شهرکرد گفت: امروزه به همان اندازه که علم پیشرفت کرده، ابهامات نیز گسترده شده؛ مسئولیت اصلی پژوهشگران نیز پاسخگویی به این ابهامات است‌.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه‌های علمیه خواهران، به مناسبت هفته پژوهش، نشستی با حضور معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، در محل مدرسه علمیه فاطمیه شهرکرد برگزار شد.

کسب رتبه اول استانی کتابخانه مدرسه علمیه فاطمیه در تیپ بندی کتابخانه استان

خانم امیدی، در این نشست، ضمن تبریک این هفته به تمامی معاونین پژوهشی حوزه و دانشگاه، کسب رتبه اول استانی کتابخانه مدرسه علمیه فاطمیه در تیپ بندی کتابخانه استان را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: هفته پژوهش فرصتی است برای گرامیداشت یاد و خاطره کسانی که در این عرصه تلاش کردند؛ بخصوص علمای بزرگ اسلام همچون آیت‌الله‌ شهید دستغیب رحمه الله علیه که آثار ایشان، با زحمت علمی فراوان گردآوری شده است.

وی ضمن اشاره به این نکته که دین مبین اسلام، دین دانایی است و گفت: معجزه برتر پیامبر ما کتاب آسمانی اوست و جمله آغازین آن که خداوند متعال بدان با رسولش سخن گفت امر به خواندن است. اسلام عزیز برای پژوهش و جستجو در عالم اهمیتی ویژه و وافر قائل است، تا آنجا که مداد علما را برتر و والاتر از خون شهدا می داند و دانش اندوزی و طلب علم را از نماز و روزه و حج و جهاد (مستحبی) در پیشگاه خداوند بهتر و عزیزتر می شمرد. 

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، افزود: یک پژوهشگر همه تلاش خود را به‌ کار می‌برد تا راه درست و مسیر حقیقت را برای دیگر انسان ها باز کند. اهمیت بحث پژوهش و نقطه آغاز آن، شناساندن راه درست زندگی به دیگران، به واسطه کنکاش و دقیق شدن در مسائل موجود است‌. برای مُحَقق، پژوهش گامیست مهم برای روشن‌کردن مسائل مبهم اطراف. امروزه به همان اندازه که علم پیشرفت کرده، ابهامات نیز گسترده شده؛ مسئولیت اصلی پژوهشگران نیز پاسخگویی به این ابهامات است‌.

خانم امیدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین، تصریح کرد: تبیین بیانیست که تمام حقایق پیرامون یک موضوع را چنان واضح‌ کند که ابهامی باقی نماند. باید از سطح معمول فراتر رفته و موشکافی در شبهات صورت بگیرد.

وی با یادآوری حدیثی از امام صادق علیه السلام با این مضمون که عالم به زمان، مورد هجوم شبهات قرار نمی‌گیرد؛ علت این موضوع را چنین بیان کرد: عالم به زمان چون مطابق با علم و مقتضیات روز، وقت برای خواندن و فهمیدن اختصاص داده، از هجوم شبهات در امان است. اتفاقات اخیر موجب نگرانی بسیاری شد اما کسی که عالم به زمان باشد، در فتنه ها دچار تردید و دو دلی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: هدف ما از آمدن به حوزه که فهم عمیق دین و تفقه در آن بود، میسر نمی‌شود جز با خوب شنیدن و خوب فراگرفتن در محضر استاد. کلاس درس، پایتخت دانش است و قلب مومن، عرش خداوند، وقتی پایتخت دانایی و عرش خداوند باهم مقارن شوند، آدمی در بهشت  واقعی قرار می گیرد.

خانم امیدی در پایان بیان داشت: حوزه و دانشگاه محل جستجو و کشف بهترین دوستان با سه شرط اهل درس بودن، روش تحقیق دانستن و با ایمان و صالح بودن است. حوزه و دانشگاه محل کشف بهترین فرصت های مختلف همچون تقویت عقل، تربیت بدن، اتخاذ بهترین انتخاب ها و برقراری بهترین ارتباط ها با مراکز علمی و حرفه ای، کشف بهترین استعدادها و یافتن بهترین پاسخ ها و... می‌باشد. فرصت ها را باید دریافت و از آن‌ها به خوبی بهره برد؛ همچنین بر محاسبه نفس نیز اهتمام ورزید چرا که اگر هریک از این ها با معنویت گره نخورد، برکتی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha