نااُمیدسازی افکار عمومی از اهداف مهم دشمن در نبرد رسانه ای است

حوزه/ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو - ایران تصریح کرد: از جمله اهداف مهم دشمن در عرصه جنگ رسانه ای، نااُمیدسازی افکار عمومی است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، دکتر معصومه نصیری در گفت و گویی، با اشاره به اهمیت درک شرایط و اقتضائات فعالیت رسانه ای امروز به منظور انجام فریضه تبیین در جامعه، ابراز داشت: در زمانه ای زندگی می کنیم که رسانه، نه تنها خلق معنا می‌کند بلکه حتی می‌تواند ضمن زدایش معانی پیشین، با تولید معانی جدید، هویت زایی و هویت زدایی کرده و بر مقوله سبک زندگی نیز از ابعاد و ساحت های گوناگون تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این که یکی از راهبردهای دشمن در زمینه رسانه نسبت به جامعه ما القای بن بست نمایی و ناامیدسازی افکار عمومی است، افزود: رسانه های دشمن به دنبال این هستند که ضمن کاهش عزت نفس ملی، بی حسی عمومی نسبت به آینده مطلوب را برای کشور ما رقم بزند؛ احساسی که در صورت عدم مدیریت، حتی می‌تواند منجر به کرختی جمعی، از کار افتادگی عصب‌های حسی جامعه و شکستن مقاومت ذهنی افکار عمومی شده و راه را برای غلبه و استحاله فرهنگی و سیاسی فراهم نماید.

وی با تأکید بر لزوم اراده و همت مضاعف در جنگ روایت ها گفت: قبل از هر چیز ما باید نسبت به خنثی سازی نبردهای مختلف دشمن علیه افکار عمومی فعالیت به هنگام و به موقعی داشته باشیم و این مساله یک نکته کلیدی در جهاد تبیین به شمار می‌رود.

این مدرس و فعال رسانه ای همچنین بیان داشت: از سوی دیگر باید با توسعه سواد رسانه ای در جامعه، مردم و نسل جوان را نسبت به هجمه دشمن در جبهه رسانه ای به نوعی واکسینه کنیم و در این باره بکوشیم که سواد رسانه‌ای را از حالت پُز و شعار به بایسته ای غیر قابل چشم پوشی تبدیل نماییم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که مراقب باشیم ناخواسته به سرباز دشمن تبدیل نشویم، چه آن که گاهی مشاهده می شود مسئولان مختلف خواسته یا ناخواسته با بی تدبیری رسانه‌ای، به خط عملیات روانی و شناختی دشمن یاری می رسانند و این یک خطر جدی است.

وی گفت: در واقع مسئولان باید بدانند پیام تنها آن چیزی نیست که ارسال می‌کنند، بلکه آن چیزی که از سوی مخاطب دریافت و فهم می‌شود نیز مهم است و لزوماً آنچه ارسال می‌شود با آنچه دریافت شده یکی نیست، لذا بنده به شدت معتقدم که بی توجهی به فرامتن، پاشنه آشیل مسئولان در عصر رسانه به شمار می رود.

نصیری ادامه داد: یک خطر و تهدید دیگر این است که رسانه‌ها و فعالان فرهنگی گرفتار مارپیچ سکوت شوند، چه آن که گاهی اکثریت نمایی ما را دچار خطای راهبردی در تعیین استراتژی‌های رسانه‌ای می‌کند.

وی با تأکید بر این که در عرصه جهاد تبیین با ابزار رسانه باید با احساس مسئولیت عمل کنیم، اظهار داشت: ما باید بکوشیم که تبیین‌گر مطلع و مشرف به موضوع و دارای ادبیات اقناعی و خنثی کننده جریان رسانه‌ای دشمن باشیم، چه آن که نقطه زنی مؤثر در تبیین، دارای اهمیت خاصی می باشد که نباید از آن غفلت کرد.

وی افزود: مسئله بعدی این است که مراقب باشیم درگیر امور سطحی، غیر مؤثر و غیر مهم نشویم، چه آن که گاهی اوقات، عملیات روانی دشمن معطوف به مشغول سازی ما و حبس انرژی برای امور سطحی است، ضمن آن که به هیچ وجه نیز نباید از همگرایی و هم افزایی در جبهه انقلابی غافل شویم زیرا اقدامات علیه دشمن اگر هم افزایی رسانه‌ای را با خود همراه نداشته باشد، به معنای بی اثری رفتار تلقی می‌ گردد.

نصیری در خاتمه با اشاره به این که از جمله اصلی ترین راهبردهای دشمن ناامیدسازی افکار عمومی و نسل جوان نسبت به آینده است، گفت: برای مقابله با این توطئه دشمن باید در عرصه جهاد تبیین از هیچ تلاشی مضایقه نکنیم و در عین حال از سختی ها نیز نهراسیم چرا که در صورت ثبات قدم، خلوص و مجاهدت، عنایت خدای متعال نیز با ما خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha