برافراشته شدن پرچم عدل الهی در پرتو آگاهی از ابعاد مختلف واقعه عاشورا

عاشورا همان قرارگاه عشق و پناهگاه عاشقان است که نیاز به شناخت و بررسی علمی دارد تا بتوان جامعه را با آن به سوی آگاهی حرکت داد.

به گزارش پایگاه خبری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان قم، با مروری بر سخنان مفسران و تاریخ‌نگاران دینی، به این مطلب عظیم  می‌رسیم که برای شناخت واقعیت عاشورا و گذر از آن، نیاز به درک حقیقت عاشوراست و در واقع قیام حضرت حسین بن علی(ع) برای عبور انسان از واقعیت عاشورا به حقیقت عاشورا بوده است.

واقعه عاشورا سراسر معنا و حقیقت است، معنای که دانستنش پرتوهای علم را در درون انسان روشن می‌کند  و حقیقتی که باید با همه وجود زیست شود؛ در حقیقت  قبله‌ی زمین و قابلیت زمان، همان کربلا و عاشوراست و تمام نقطه‌های عالم هستی دارای حرکت و شعر و شعور عاشورایی، است.

همه کسانی که لحظه‌ای نور الهی را تجربه کرده‌اند می‌دانند عاشورا یعنی قرارگاه عشق و پناهگاه عاشقان و  عاشورا و عاشورایی شدن تکلیفی است برای بشر و مجمعی برای حماسه‌سازان هستی.

باید درک و دانستن واقعیت در کنار کشف، فهمیدن و زیستن حقیقت باشد لذا این مهم در صورتی محقق خواهد شد که تحقیق و مطالعه در این زمینه به اوج خود برسد که در این میان محققان و مؤلفانی با جان و دل وارد میدان شده و برای درک حقیقت عاشورایی قلم‌فرسایی می‌کنند.

بر همین اساس به گفت‌وگو با تعدادی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب شهرستان آران و بیدگل نشستیم تا در مورد ابعاد مختلف عاشورایی و نهضت و قیام اباعبدالله الحسین(ع)، مطالب و حقایقی را درک کنیم.

تحلیل اجتماعی نهضت عاشورا

فاطمه سادات موسوی نژاد که قلم خود را در این مسیر قرار داده و تلاش می‌کند در بیان حقیقت و واقعیت عاشورا سهمی داشته باشد نهضت عاشورا  را یکی از قیام‌های باعظمت تاریخ می‌داند که باهدفی والا و الهی به وقوع پیوسته و علیرغم اهداف دشمنان، این نهضت همچون خونی در رگهای اسلام در طول تاریخ تزریق شده و ثمره آن انقلاب اسلامی و در عصر حاضر بیداری اسلامی است.

این فارغ التحصیل سطح دو حوزه علمیه خواهران استان آران و بیدگل می‌گوید: امام حسین(ع) با تمام خانواده خود در برابر دشمن ایستاد درحالی که می‌دانست تمام عزیزان خود را در این راه از دست خواهد داد؛ لیکن رضایت الهی را برتمامی مصائب ترجیح داد و برای استواری اسلام و احیای حقیقت،جان مبارک خویش را نثار کرد.

وی که تلاش می‌کند زمینه‌های اجتماعی نهضت عاشورا را موردبررسی قرار دهد معتقد است نقطه آغاز قیام امام حسین(ع) از سقیفه است و وقایعی که در دوران امیرالمؤمنان علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) حادث شد، زمینه و وقوع این حادثه عظیم تاریخی را به بارآورد.

موسوی نژاد اوضاع سیاسی ـ اجتماعی دوران امام حسین(ع) را حائز اهمیت می‌داند، بنابراین کوفه و فضای خفقان و غبار آلود و آکنده از بی وفایی آن عصر را موردبررسی قرار می‌دهد که شامل رهبر، یاران و دشمنان نهضت است و در این بین نقش رهبری سیاسی و معنوی امام حسین(ع) را با وجود فشارهای روحی و روانی آن دوران دارای اهمیتی دو صد چندان می‌داند.

وی در بخشی از پژوهشهای خود و برای روشن شدن بخشی از واقعیت واقعه کربلا از عمان در مورد علی اصغر( ع)  روایت می‌کند که ایشان گوهر کوچک، اما گرانبهای امام بودند که او را بر سر دست گرفت و به پیشگاه حق برد، امام می داند که عطشِ علی را آب بقاء فرو می‌نشاند به گونه ای که شرط رسیدن به آب، وصول به فنای الهی است در واقع عمان علی را گوهر آبداری می داند که مستسقی و طالب رسیدن به فنا است آن گونه که بقای ابدی را به دنبال دارد.

و این حقیقت فنای الهی است که در شهادت طفل شیرخوار کربلا نهفته است.

راهکارهای اثرگذار پیام های عاشورا در میان جوانان

طیبه رحمتی آرانی فارغ التحصیل  و فعال پژوهشی سطح 2 نیز  که یکی از کسانی است که محو واقعه کربلا تلاش کرده ابعاد جدیدی از عاشورا را به تصویر بکشد به طوری که در بخشی از پژوهش خود به موضوع پیام‌ها و اسطوره‌های نهضت عاشورا می‌پردازد.

البته پیام‌ها و اسطوره‌های نهضت عاشورا از دیرباز در کتب‌ مختلف تاریخی بیان شده و مورد توجه افراد بسیاری بوده است، درواقع اثرگذاری این پیام ها و صحنه آفرینان آن، دغدغه ای است که ذهن بسیاری از مسئولان و مربیان تربیتی را به خود مشغول کرده است.

وی باهدف  بیان راهکارهایی این پیام‌ها و اسطوره‌ها را مورد بررسی دوباره قرار داده و امید دارد بر اساس این پژوهش نگاهی جدید به امربه معروف و نهی از منکر داشت و جوانان را جذب عاشورا و امام حسین(ع) کرد.

رحمتی معتقد است پیام «امر به معروف و نهی از منکر» را می توان با « لقمه حلال، محبت کردن، تبلیغات، سالم‌سازی محیط»، پیام «حجاب و عفاف» را با «تقویت غیرت مردان، تربیت دینی خانواده، عدم تعارض تربیتی بین خانواده و مراکز تربیتی جامعه» و پیام «هیهات مناالذلة» را نیز با «اتحاد، شناساندن اسطوره های عاشورا و برگزاری مراسم عزاداری» اثرگذار کرد.

ارتباط نهضت حسینی و قیام مهدوی

زینب پهلوانی  معاون آموزش سطح 2 مدرسه علمیه حضرت زینب شهرستان آران و بیدگل نیز دستی بر آتش داشته و با نگاهی نو واقعه کربلا را مورد بررسی قرار داده است.

وی معتقد است بین نهضت حسینی و قیام مهدوی، پیوند و ارتباط ناگسستنی وجود دارد و هر دو در امتداد هم و تکمیل کننده یکدیگرند و مهم ترین جلوه هر دو قیام را بروز و ظهور کامل «حق» و تشکیل جبهه «حق» در برابر گروه «باطل» می‌داند.

وی در این پژوهش به این مهم رسیده است که در قیام امام حسین(ع) بر احیای اسلام، سنت نبوی و سیره علوی، تأمین عدل و حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق پرستان، آگاه ساختن مسلمانان و افشای ماهیت واقعی ستمکاران و تأسیس مکتب عالی تربیتی و شخصیت بخشیدن به جامعه تاکید شده که  فلسفه نهضت حسینی(ع) و قیام مهدوی است و شاخص‌ترین امر در زمینه فلسفه هر دو قیام نجات انسانها از بردگی فکری و برداشتن زنجیرهای اسارت از آنان است.

پهلوانی قیام حضرت مهدی(عج) را ادامه دهنده نهضت حسین(ع) می‌داند و  بدیهی است که یاران این دو معصوم نیز به هم شبیه و در آرمان یکسان می‌داند؛ خداجویی، معنویت گرایی، اطاعت ازفرمان خدا، شجاعت، وفاداری و آرزوی شهادت در رکاب امام از اوصاف یاران آن دو بزرگوار معرفی می‌کند و از سوی دیگر معاندین و دشمنان امام زمان(عج) چون از ریشه دشمنان و معاندان امام حسین(ع) هستند با اجداد خبیث خود در صفات رذیله مشترک‌ می‌داند.

همچنین وی نجات اسلام، بیداری شعور دینی، رسوا شدن حکومت بنی امیه و محبوبیت اهل بیت(ع) و بازماندگان را از جمله آثار و نتایج سازنده‌ قیام امام حسین(ع) در جامعه اسلامی معرفی می‌کند و مهمترین اثر این قیام را آگاهی شیعیان از ادامه ظلم، شرک، جهل و ستم تا قیام مهدی(عج) می‌داند.

و این راه ادامه دارد و امید تمام کسانی است که پا در مسیر شناخت عاشورا و قیام امام حسین(ع) گذاشته اند که در حکومت عدل حضرت مهدی(عج) تمام آرمان‌های امام حسین(ع) که برایش از همه عزیزانش گذشت محقق شود و تاثیری هرچند اندک در بیان واقعیت‌ها و حقیقت‌های عاشورا داشته باشند و در جهت بیداری جامعه تلاشی کرده باشند و روزی شاهد برافراشته شدن پرچم حکومت الهی باشند.

و یادمان نرود که جامعه‌ای آگاه و روشن‌بین می‌تواند شاهد برافراشته شدن این پرچم باشد و تحصیل علم تنها راه رسیدن به آگاهی و روشن‌بینی است و از این رو است که وظیفه زنان جامعه در تربیت فرزندانی آگاه بسیار سنگین است.

قیام امام حسین(ع) و رسیدن پیامش به جهان حاصل تربیت فرزندانی شجاع و آگاه در دامن امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است و گرنه چه کسی توان تحمل سنگینی وقایع و پیام عاشورا را دارد که عالم بر این مصیبت کمر خم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha