برگزاری نخستین پیش همایش حوراء انسیه در تهران/ بررسی «رهیافت های نوین در بازنمایی نقش زن در ۳ ساحت دختری، همسری و مادری در جهان معاصر»

نخستین پیش همایش حوراء انسیه با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران و مدارس علمیه تخصصی خواهران در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نخستین پیش همایش حوراء انسیه با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران و مدارس علمیه تخصصی، مدارس علمیه رفیعه المصطفی(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، کوثر، قاسم بن الحسن(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، حضرت فاطمه(س) و حضرت ولی‌عصر(عج) در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.

ابتدا دبیر علمی همایش حوراء انسیه خانم دکتر میرهاشمی هدف از برگزاری این همایش را معرفی حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی مادران، دختران و همسران عنوان کرد؛ سپس با تشویق طلاب به مقاله نویسی و کار در این زمینه، طلاب را سربازان امام زمان و پاسبانان دین خدا معرفی کرد.

سپس مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران حجت الاسلام والمسلمین کبیریان به ایراد سخن پرداخت و با توضیح ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا در ساحت مادری، همسری و دختری ایشان را به عنوان بهترین نمونه و الگو برای معرفی به زنان جامعه اسلامی و بین المللی عنوان کرد.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم، زن را از دیدگاه خداوند و اسلام دارای جایگاه محترم و ویژه ای معرفی کرد.

در ادامه استاد دانشگاه بین المللی خانم لیندا طبوش از کشور لبنان با تسلیت ایام فاطمیه و تبریک میلاد حضرت زهرا و حضرت مسیح ، در مورد شخصیت حضرت زهرا و سیده النساء عالم بودن ایشان صحبت کرد.

وی گفت:حضرت زهرا(س) نمونه والای زن و جلوه الهی روی زمین است به خاطر امتیازات و ویژگی‌های اخلاقی و قرآنی آن حضرت و همچنین در تربیت و تعلیم وی و حضرت تلاش زیادی برای ارسال رسالت واقعی پیامبر کرد.

شخصیت ایشان را می‌توان در چهار بعد خلاصه کرد:
۱ . حضرت زهرا شخصیت کامل قرآنی و اسلامی است و بسیاری از مسائل اسلام از زبان ایشان نقل می‌شود.

۲ . قواعد شریعت درباره تربیت و وظایف مادری از ایشان نقل شده است.

۳ . در تربیت و تهذیب و تعلیم همچون امر به معروف و نهی از منکر مسائل مختلف نماز و روزه مسائل تربیتی احیاگر یک انسان واقعی است . نمونه تربیت واقعی ایشان را می‌توان در تربیت دو فرزند وی امام حسن و امام حسین علیهم السلام دید. تربیت ایشان نمونه کامل قرآنی است .

۴. حضرت در احیای امور دینی نقش اصلی را در ابعاد مختلف تعبدی، در عبادت پروردگار. حسن خلق اخلاق اسلامی، ایثار، معرفت شرعی و همچنین در بعد نظری و عملی داشت. وی دارای استعداد روحی ویژه ای برای چنگ زدن به میثاق الهی و نشان دادن آن به دیگران است که چگونه به میثاق الهی چنگ بزنند به خصوص در قیام اخلاق اسلامی که باز می‌توان این بعد را به مسئله تربیت ایشان بازگرداند که در فعالیت‌های سیاسی امام حسن و امام حسین علیهم السلام چگونه نمود می‌یابد و اینکه چگونه شریعت الهی را در جامعه رواج دادند و اسلام محمدی را منتشر نمودند و این‌ها در تربیت صحیح حضرت زهرا ریشه دارد.

به این امید که ما فرزندانمان را طبق تربیت حضرت زهرا و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله تربیت نماییم.

سپس خانم سماعیل شرن؛ نویسنده، پژوهشگر و فعال حوزه زن شرن اسلامی از کشور ترکیه به صورت مجازی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: شناخت شخصیت حضرت زهرا( س) و آشنایی با سبک زندگی ایشان در فرزندداری، همسرداری و مدیریت خانه میتواند خیلی از مشکلات امروز ما را حل کند.

وی افزود: در دنیای امروز ظلم های زیادی به زنان می شود و رنج های بسیاری به زنان وارد می شود، در این زمینه نیز شاهد هستیم که حضرت زهرا(س) مورد ظلم قرار گرفتند اما تسلیم نشدند.

این نویسنده با بیان این که وجود حضرت زهرا(س) در این عالم، وجود مبارک و مقدسی است و در روزگار ما راهگشاست، ادامه داد: احادیث فراوانی از پیامبر گرامی اسلام در بیان مقام شامخ حضرت زهرا(س) و شأن و منزلت خانواده ایشان داریم که اینها مسیر سعادت دنیای اسلام را ترسیم می نماید؛ امید است جهان اسلام به تاسی از شخصیت نورانی خاندان نبوت در این مسیر سعادت قرار گیرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و عضو هیئت امنای مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر به ایراد سخن پرداخت و با مقایسه بین فرزندان و والدین، گفت: والدین ارجحیت دارند، در مقایسه بین پدر و مادر آنچه در روایات و سیره ائمه به ما رسیده اولویت با مقام مادر است.

پنل علمی:

مقاله خانم طاهره محققی از حوزه علمیه رفیعه المصطفی با عنوان بازنمایی عفت در قرآن کریم با روش سرکلاف به عنوان مقاله برتر شناخته شد و خانم دکتر خدایی از هیئت داوران مقاله ایشان را ارزیابی کردند.

سپس از برگزیدگان و حوزه های علمیه شرکت کننده در این پیش همایش تقدیر و تشکر به عمل آمد و به شرکت کنندگاه گواهی حضور اهداء شد.

همچنین گروه تواشیح نورالساجدین در خلال برنامه ها به اجرای سرود و مولودی پرداختند.

گفتنی است، این مراسم در تالار شیخ صدوق (ره) برگزار و همچنین در روز پیش همایش هم از پژوهشگران تقدیر گردید و تعداد ۳ سفر زیارتی به مشهد مقدس به شرکت کنندگان اعطا و به  تمامی مادران دارای چهار و سه فرزند شرکت کننده در پیش همایش بدون قرعه جوایز نقدی اهداء شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha