
مدیر مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) فریدونکنار گفت: اسلام به یادگیری علم عمومیت بخشیده و برای مرد و زن و فقیر و غنی تفاوتی قائل نشده است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، خانم منیره سادات کامرانی، مدیر مدرسه علمیه حضرت آمنه (سلام الله علیها) فریدونکنار، در تریبون نماز جمعه مصلی فریدونکنار با عرض تبریک ایام ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) به بیان منزلت و شان زن در قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: خداوند در آیات ۹۷ سوره نحل و ۱۲۴ سوره نساء، بدون نگاه جنسیتی، زمانی که از فضائل و ملکات اخلاقی صحبت میکند، کاری به زن و مرد بودن ندارد و میفرماید، هر کس، چه مرد و چه زن، عمل صالح انجام دهد، در حالی که مومن است، خداوند به او حیات طیبه میبخشد و او را احیا به یک زندگی پاک میکند و معیار و ملاک برتری و ورود به یک زندگی پاکیزه و بهرهمندی از نعمتهای بهشتی را ایمان و عمل صالح ذکر میکند.
وی با اشاره به حقوق زنان گفت: زن نیز مانند مرد دارای حقوق مختلفی است؛ حق مالکیت، مسکن و حتی حفظ آبرو و زندگی دارد و یکی از آن حقوقی که قرآن آن را با مرد مساوی شمرده، حق آموزش و یادگیری است؛ در گذشته در بعضی از کشورها از جمله پادشاهی انگلستان، حق آموزش مختص خاندان سلطنتی بود؛ اما اسلام به یادگیری علم عمومیت بخشید، هم برای مرد و هم برای زن، چه فقیر و چه طبقه ثروتمند جامعه تفاوتی قائل نبود.
مدیر مدرسه علمیه تأکید کرد: در جاهلیت اولی، زن هیچ جایگاهی نداشت، حتی نوزاد دختر زنده به گور می شد؛ در جاهلیت مدرن و دنیای امروز نیز برخی نگاه فرودست و جنس درجه دوم به زن دارند؛ لذا یک نگاه ابزاری به زن است؛ انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی کبیر به کالبد بی روح زن به خاطر ظلمهای متعدد کرامت بخشید و آنچه در قرآن بود را عملاً به زن اعطا کرد و زن را مبدا همه خیرات دانست، امام راحل معتقد بودند که نیمی از جامعه را زنها تشکیل میدهند و تربیت نیمی دیگر نیز بر عهده آنان است و ایشان اعتقاد داشتند مادر خوب میتواند انسان خوب تربیت کند، زیرا اولین مدرسه و دانشگاه هر انسانی مهد و دامان مادر است و اگر زنهای انسانساز از ملتها گرفته شود آن ملت به انحطاط میرود.
وی همچنین گفت: مقام رهبری نیز این نگاه ارزشی را نسبت به زن دارند که زن باید تکریم شود، وقتی حوزههای علمیه شکل گرفت فرمودند، ما به بانوان مجتهده و زن فقیه نیاز داریم و معتقد بودند در برخی احکام مربوط به زنان جز زن نمیتواند در مباحث و مسائل احکام خصوصاً دمای ثلاثه، فتوا دهد و لذا معتقد بودند که تشکیل حوزههای خواهران برای پاسخ به این نیاز بستر مناسب و پدیده خواهران طلبه برای انقلاب آبرو است و یک پدیده عظیم و مبارکی است از اینکه هزاران زن عالم، فقیه، فیلسوف و پژوهشگر تربیت شوند و میتواند با تربیت نسل منتظر زمینه ساز ظهور باشند.
خانم کامرانی در ادامه در تشریح فعالیتهای مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(سلام الله علیها) گفت: این مدرسه از سال ۹۴ با ۲۵ طلبه شروع به فعالیت نمود و امسال دهمین سال پذیرش سطح ۲ و سومین سال برای مقطع ارشد آماده جذب طلبه است و در عرصه آموزش، پژوهش، تبلیغ و مسائل فرهنگی گامهای خوبی برداشته شد، بیش از ۵۰ نفر از طلاب فارغ التحصیل شدند که ۳۰ نفر از آنها در طرح امین مدارس و سایر نهادها و ارگانها مشغول فعالیت هستند و برخی از برنامههای خوب فرهنگی از جمله زیست عفیفانه در این شهر برگزار شد.
وی در ادامه با پرداختن به مطالبات گفت: فضای آموزش عالی مکان مناسب شأن خودش را میطلبد و بر اساس قانون جز ۴ بند ت ماده ۳۷ احکام دائمی توسعه کشور دولت مکلف است زمینی را با کاربری آموزشی در طرح جامع تفضیلی به حوزههای علمیه واگذار نماید تا مدارس علمیه بتوانند مکان مناسبی را برای تعلیم و تربیت طلاب فراهم نمایند؛ مطالبه دوم اجرای ماده ۶۳۸ احکام جزا در برخورد با منکر بیحجابی و بد پوششی و مطالبه سوم درخواست فیبر نوری جهت تامین اینترنت برای انجام فعالیتهای پژوهشی و اداری است.
وی در پایان گفت: اعتقاد ما بر این است که برای زمینه سازی ظهور باید منکرات برچیده شود و بهترین راهکار، اشاعه و گسترش معروف در جامعه است که موجب برچیده شدن منکرات است؛ از مصادیق معروف، حوزههای علمیه خواهران است که به شکل مصداقی و عملی نقش موثری در از بین بردن منکرات از جمله بیحجابی و بد پوششی است و از سویی رشد تربیتی و معنوی بانوان را ایجاد میکند و حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) همیشه میفرمودند، حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و از نهادهایی که کمک به حفظ نظام اسلامی و ارزشهای انقلابی میکند، وجود حوزههای علمیه تراز انقلاب است؛مکانی که به هدف تربیت خواهران عالمه تا درجه اجتهاد و در سایر عرصههای تبلیغی و پژوهشی بنا شده است.
انتهای پیام/
نظر شما