ولایت پذیری؛ رمزِ تأثیرگذاری و نقش آفرینی بانوان تمدن ساز است

مشاور خانواده مدرسه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها شهرستان جویبار گفت: بانوان نقش آفرین و تمدن سازِ تاریخ در جریان تربیتی ولایت پذیری توانستند یاریگر امام زمانشان باشند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/فارس، خانم سیده علویه هاشمیان مشاور خانواده مدرسه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها شهرستان جویبار، به مناسبت آغاز دهه کرامت در جمع طلاب سطح دو حضور یافت و به بیان نکاتی از فضایل و کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخت و گفت: جایگاه و شأن این بانوی با کرامت را باید بر اساس شرایطِ خاصِ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زمان حیاتشان بررسی کرد که با این که در مقام عصمت نبودند، ولی در جوار معصومین علیهم السلام جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند به ویژه در مقام علمی؛ ایشان مورد تمجید و تایید پدر بزرگوارشان امام موسی بن جعفر علیه السلام بودند.
خانم هاشمیان در ادامه به زنان تأثیرگذاری که در طول تاریخ در سیر تمدن‌سازی مؤثر بودند اشاره کرد و افزود:  حضرت زینب سلام الله علیها در زمان تولدشان وقتی که در آغوش پیامبر صلی الله علیه و آله قرار گرفتند حضرت فرمودند این دختر به خدیجه سلام الله علیها شباهت دارند؛ در واقع هدف از این توصیف، نقش حمایتی و رسالت حضرت خدیجه سلام الله علیها در اعتلا و رشد اسلام بود که می‌توان گفت زنان و بانوانی همچون حضرت معصومه سلام الله، حضرت زینب سلام الله علیها و... نیز دارای چنین نقشی بودند.

مشاور خانواده مدرسه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها شهرستان جویبار همچنین به بیان علتِ چنین نقش آفرینی بانوان پرداخت و گفت:  این بانوان نقش‌آفرین و تمدن ساز در یک جریان تربیتی که محوریتش ولایت پذیری بود قرار داشتند که توانستند برای امام زمانشان یار باشند.

 وی در ادامه تصریح کرد: ما بانوان طلبه که عنوانِ سربازی امام زمان عجل الله... را بر دوش می‌کشیم، باید در مسیر این نوع تربیت صحیح قرار بگیریم تا یاریگر امام خود باشیم و این مسئله جز با بصیرت افزایی دینی و مهارت در امر تربیت فرزندان محقق نمی‌گردد.
خانم هاشمیان همچنین به راهکارهای تربیتی برگرفته از سیره معصومین علیهم السلام پرداخت و گفت: آنچه که سبب عزّتمندی در فرزندان به ویژه دختران می‌گردد، پاسخ به موقع به نیازهای عاطفی آنان است که البته نیازهای فرزند ممکن است زمانی کاذب باشد که پاسخ به چنین نیازی هیچ اثر تربیتی مثبتی ندارد. در مقابل اگر نیازهای واقعی فرزند را بتوانیم برآورده کنیم سبب عزّت نفس می‌شود که نمونه تاریخی و دینی آن، رفتار امام حسین علیه السلام با دختر سه ساله خود یعنی به آغوش کشیدن ایشان در لحظات آخر واقعه عاشوراست که همین رفتار موجب برخورد صحیح و عاقلانه این دختران در لحظات اسارت و فشار شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha