استاد حوزه علمیه و کارشناس رسانه به تبیین بیانات پیام رهبر انقلاب بهمناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه قم پرداخت و بر رهنمودهای «تغییر و تحول» حوزههای علمیه خواهران تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم معصومه ظهیری اساتد حوزه و دانشگاه در گفتوگویی با اشاره به بازخوانی وظیفه حوزه علمیه خواهران، اساتید و طلاب خواهر در راستای پیام رهبر انقلاب بهمناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه قم، اظهار کرد: مهمترین پیامی که از رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه قم بعد از منشر روحانیت حضرت امام(ره) صادر شد، «منشور تغییر و تحول حوزه و روحانیت بوده است» و واژه «تغییر» مهمترین مسئلهای بود که رهبر معظم انقلاب در جابهجای پیام خود ازجمله تغییر کتب، مسئله آموزش، کارگروه روحانیت و عناوین مدارج علمی و... از آن یاد کردند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره به همسان سازی اشاره کرده و خواستار توجه به اشتراکات و آنچه که میتواند به کارآمدی حوزه بیفزاید، فارغ از عنوان مدرک شدند، اگر سیر تحولی هزارساله حوزه علمیه را بررسی کنیم متوجه تغییر فقه، اصولی که پاسخگوی عصر نوین است، خواهیم شد، «روش بلاغ و پیامرسانی» این است که جهانی تفکر کنیم و پیام ما محصور مرزهای جغرافیایی جهان اسلام نباشد.
این کارشناس رسانه بیان کرد: چکیده و عصاره سخنان مقام معظم رهبری بر «تحول بهسوی کمال، رشد، تعالی و تغییر» استوار است، اگر دارای وضعیت مطلوبی در عرصههای گسترش وضعیت مبلغین، استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و... هستیم باید آن را به سمت و سوی کمال ببریم و علاوهبر کیفیت بر کمیت نیز اهمیت قائل شویم.
طلاب خواهر و برادر نباید قائل به محدودیت باشند
خانم ظهیری ابراز کرد: طلاب خواهر و برادر نباید قائل به محدودیت باشند بلکه با استفاده از روشهای نوین تبلیغی میتوان به اقصی نقاط مختلف جهان رسید و پلکان ترقی را با سرعت بیشتری طی کرد.
وی در راستای محور بیانات مقام معظم رهبری به نکات تحولی حوزههای علمیه خواهران پرداخت و به راهکارهایی اشاره کرد و گفت: تقویت بنیه علمی و اخلاقی با الگوگیری از مکتب حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س)، حضور فعال در عرصههای تبلیغی، پژوهشی و اجتماعی با رعایت موازین شرعی، تربیت طلاب بهگونهای که علاوه بر تسلط بر علوم حوزوی، با مسائل روز جامعه آشنا باشند، طراحی دروس و روشهای آموزشی متناسب با نیازهای نوین، تلاش برای تبدیل شدن به «بلاغ مبین» با ترکیب علم، تقوا و مهارتهای ارتباطی، مشارکت در حل مشکلات جامعه از طریق مشاوره دینی، پژوهشهای کاربردی و تبلیغ مؤثر برخی از این راهکارها است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اقدامات لازم برای تربیت نیروی مهذب و کارآمد در راستای «بلاغ مبین»، بیان کرد: تغییر در روشهای آموزشی، تأکید بر روشهای تعاملی مانند مناظره، حل مسئله و تحلیل وقایع روز، ایجاد کارگاههای مهارتافزایی در حوزههای تبلیغ، رسانه و مدیریت، تربیت اخلاقی، برنامهریزی برای اخلاق عملی با محوریت اسوههایی مانند امام علی(ع)، نظارت مستمر بر رفتار طلاب و اساتید، ارتباط با جامعه، تشکیل ستادهای پاسخگویی به شبهات در مساجد و فضای مجازی، حضور طلاب در مناطق محروم برای تبلیغ و خدمات اجتماعی از جمله موارد تربیتی نیروی کارآمد است.
وظیفه حوزه علمیه در آشنایی با یافتههای روز و همکاری با دانشگاهها
وی به وظیفه حوزه علمیه در آشنایی با یافتههای روز و همکاری با دانشگاهها اشاره کرد و گفت: توسعه پژوهشهای بینرشتهای، ایجاد مراکز مشترک پژوهشی بین حوزه و دانشگاه در موضوعاتی مانند حقوق بشر، اقتصاد اسلامی و اخلاق زیستی، بهروزرسانی محتوای درسی ، افزودن دروسی مانند فلسفه علوم انسانی، روششناسی تحقیق و فقه تخصصی در برنامههای حوزه، نقش فعال در طراحی نظامات اجتماعی، مشارکت در شوراهای عالی سیاستگذاری برای ارائه الگوهای اسلامی در مدیریت جامعه وظیفه حوزههای علمیه در تعامل با دانشگاهها است.
استاد حوزه و دانشگاه با تبیین وظیفه حوزههای علمیه بانوان و افق پیشرو، افزود: ارتقای کیفیت آموزشی، تدوین متون درسی ویژه بانوان با توجه به نیازهای خاص آنان، نقش آفرینی اجتماعی، تربیت مبلغات و کارشناسان دینی برای پاسخگویی به نیازهای خانواده و جامعه، بینالمللیسازی، ایجاد شبکههای علمی با حوزههای خواهران در دیگر کشورهای اسلامی، تبدیل شدن به قطب علمی زنان در جهان اسلام با تولید ادبیات دینی متناسب افق حوزههای علمیه خواهران را ترسیم میکند.
حوزه های خواهران پیام رهبری را در سه محور بلاغ مبین، تعامل با دانشگاه و نقشآفرینی اجتماعی محقق سازند
وی در پایان با اشاره به پیام رهبری درباره حوزههای علمیه خواهران در سال ۱۴۰۰، گفت: حوزههای علمیه بهویژه حوزه های خواهران باید با تربیت نیروهای عالم، متعهد و نوآور، پیام رهبری را در سه محور بلاغ مبین، تعامل با دانشگاه و نقشآفرینی اجتماعی محقق سازند.
انتهای پیام/
نظر شما