عواقب کاهش جمعیت برای نسل امروز تبیین شود/ رفع مشکلات فرهنگی مهمترین عامل افزایش جمعیت است
237396

کارشناس رصد و امداد فرهنگی حوزه های علمیه خواهران گفت: برای ترغیب فرزندآوری باید فرهنگ سازی و عواقب کاهش جمعیت را برای نسل امروز تبیین کرد و سیاستی برخلاف آنچه در دولتهای قبلی انجام می گرفت دنبال نمود.

دکتر زاهره سادات میرجعفری در گفت وگویی با بیان اینکه پویایی، شادابی و تحولات بنیادین یک جامعه در گرو شادابی و نشاط و کنشگری نسل جوان آن جامعه است؛ اظهار داشت: صف مقدم تمامی انقلابها و جهادها را نیروی انقلابی، جوان و پرشور آن جامعه تشکیل می دهد و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما روایتگر جوانانی است که با رشادتهای خود از میهن و ناموس خود دفاع کردند. امام خمینی (ره ) با همین دوراندیشی بود که پیش از انقلاب فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند. طبق آمارها جامعه ما در ۲۰ سال آینده تبدیل به جامعه سالمندی خواهد شد و رهبر انقلاب زنگ خطر آن را از چندین سال قبل اعلام نمودند.
 
وی با اشاره به اینکه مساله افزایش جمعیت در جامعه پدیده ای پیچیده و دارای ابعاد گسترده ای است؛ تصریح کرد: لازم است با برنامه ریزی دقیق و حساب شده به سمت اهداف طولانی مدت رفت. این مساله نیاز به بسیج همگانی و همه جانبه دارد بدین معنی که هم باید زیر ساختهای افزایش جمعیت در جامعه و هم دسترسی به منابع و امکانات برابر امکان پذیر باشد البته باید سیاستهای حمایتی و تشویقی فرزند آوری نیز تقویت گردد، همچنین به مشکلات معیشتی مردم توجه شده و  قوانین تبعیض آمیز اصلاح گردد و هم از لحاظ فرهنگی بطور ریشه ای بدان پرداخته شود.
 
میرجعفری خاطر نشان کرد: ایجاد سازوکارهای فرهنگی لازم در جامعه برای حل بحران جمعیت مهمترین چالش است. ساختارهای فرهنگی ما سالها به ترویج تفکر دوتا فرزند کافیه پرداخته و حالا تازه در پی تذکرات مداوم رهبر انقلاب از خواب بیدار شده اند. این مساله چون هر مساله فرهنگی دیگر مستلزم جهاد و عزم ملی در چند سطح خانواده، آموزش و پرورش، صدا وسیما و دستگاههای فرهنگی ارشادی مرتبط  می باشد.
 
عضو کارگروه پژوهش نخبگان حوزه علمیه عنوان کرد: برای ترغیب فرزندآوری باید فرهنگ سازی و عواقب کاهش جمعیت را برای نسل امروز تبیین نمود و سیاستی برخلاف آنچه در دولتهای قبلی انجام می گرفت دنبال کرد. اگر یادتان باشد برای تنظیم جمعیت وتحدید نسل همه ارگانها باهم بسیج شده بودند از صدا وسیما گرفته تا تبلیغ بیلبوردها ودروس کتب درسی تا خدمات رایگان وزرات بهداشت همه سیاستهای تحدید نسل را مشخص می کرد . حال علاوه بر تغییر این سیاستها در جهت تکثیر نسل باید نگرش مردم و خانواده ها را نسبت به سبک زندگی تغییر داد.
 
وی ادامه داد: اهمیت این مساله باید برای خانواده ها از همه ابعاد تشریح و نگرش جهادی ترویج و تشویق  گردد. به هرحال تولد فرزند علاوه بر مشکلات اقتصادی زیادی که بر خانواده تحمیل می کند رسیدگی خاص خود را می طلبد و مستلزم آن است که زن و مرد دوشا دوش هم برای تربیت فرزند تلاش کنند، وقت بگذارند و از بسیاری منافع خود چشم پوشی کنند. اینجاست که نقش سیاستهای حمایتی دولت از خانواده ها بسیار مهم  می گردد.
 
میرجعفری افزود: مساله افزایش  مرخصی بانوان و حتی مردان شاغل.. کاهش ساعت کاری مادر، استقرار مهدکودک در کنار محل کار مادر، اختصاص درآمدی ماهیانه برای مخارج فرزند و حتی آموزش مردان برای همکاری در نگهداری نوزاد، سیاستهایی است که کشورهای پیشرفته جهان آن را بخوبی اعمال کرده و موفق بوده اند.
 
کارشناس رصد و امداد فرهنگی حوزه های علمیه خواهران گفت: اگر به هرم سنی جمعیت دقت نماییم متوجه عدم توازن سنی جامعه ایرانی در سالهای مختلف می گردیم؛ در دهه شصت بدلیل اوج ارزشهای انقلابی و اطاعت از رهبر با افزایش جمعیت روبروهستیم. در سال ۷۲ بدلیل تبلیغات گسترده و تبعیت از سیاستهای بعضا غربی با کاهش بیش از حد جمعیت مواجهیم اما در هر دوره متناسب با همان دوره برنامه ریزی دقیق انجام نگرفت و زیرساختهای اقتصادی اجتماعی لازم فراهم نشد و افراط و تفریط های زیادی در این مساله مشاهده شد.
 
وی بیان کرد: با تحولات اخیر مدرنیته و ناپایداری روابط انسانی بدلیل غلبه فرد گرایی و لذت طلبی با تغییراتی در حوزه ازدواج و طلاق و حتی رویکرد و رغبت جوانان به ازدواج و فرزند آوری مواجه شده ایم که این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد .نسل امروز ما برای  روبرو شدن با مسئولیت پذیری و سختی ها و مشکلات زندگی آمادگی لازم را ندارد و این مساله به تربیت والدین برمی گردد.
 
میرجعفری همچنین یادآور شد: مسلما فرزند آوری در این زمانه نوعی جهاد محسوب می شود و با راحت طلبی سازگاری ندارد و زن و مرد باید هر دو آمادگی از خودگذشتگی، قبول مسئولیت فرزند ، شب زنده داری ها و مشکلات اقتصادی را داشته باشند مخصوصا از سوی زنان این مساله اهمیت بیشتری می یابد چون بیشترین بار تولد و تربیت فرزند برعهده بانوی خانه می باشد و اوست که با تغییرات هورمونی دوران بارداری، مشکلات بارداری، زایمان و دوره شیردهی دست و پنچه نرم می کند و نیاز به همراهی و درک همسر، اطرافیان، کارفرما و….دارد.
 
عضو کارگروه پژوهش نخبگان حوزه علمیه افزود: اگر این نیازها تامین نشود مساله فرزندآوری مختل می گردد، چراکه داشتن خاطره خوب از این دوران انگیزه ای برای تداوم آن می گردد و بالعکس … متاسفانه در جامعه ما این دوران به دوران بحرانی تبدیل می گردد و بیشتر اختلاف زوجین در دوران باردارای و شیر دهی رخ می دهد و سیاستهای حمایتی کافی از سوی دولت از قبیل خدمات رایگان درمانی بهداشتی و غیره  وجود ندارد، وضعیت شغلی زنان ثبات ندارد، مهدکودک نزدیک محل کار مادر وجود ندارد و بسیاری مسائل دیگر که یک خانواده را درگیر می نماید.
 
وی تاکید کرد: برای کاهش بحران در این مساله باید در ابتدا در معیارهای ازدواج و سبک زندگی جوانان تغییراتی رخ دهد. ازدواج دیرهنگام، خانواده ناسالم و ازهم گسیخته، رواج مصرف گرایی و توقعات مادی بالا از دشمنان تولید نسل بشمار می روند و باید خانواده های ایرانی تربیت نسل جوان را بر مبنای ارزشهای اسلامی انقلابی جدی بگیرند و سعی در تربیت نسلی  مقاوم داشته باشند.
 
میرجعفری ادامه داد: برخی می گویند مشکل اقتصادی تنها علت این بحران است درحالی که به نظر من رفع مشکلات فرهنگی اهمیت بیشتری دارد، اگر دقت کنید در سالهای اخیر کسانی به ندای رهبر انقلاب  لبیک گفتند که عموما طلبه یا قشر متوسط جامعه هستند و در قشر مرفه جامعه هنوز شاهد پدیده تک فرزندی هستیم که عواقب آن سالهای بعد برای خانواده و جامعه مشخص می گردد و با نسلی افسرده، تنها، درون گرا و خودخواه، تجمل گرا با آستانه تحمل پایین روبرو خواهیم شد.

برچسب‌ها