کد خبر: 130918
۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۹:۰۷
اساس عبادت تفکر است

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان گفت : تفکر، اساس عبادت تفکر است، مقصد را نشان داده و انسان را به نتیجه و شهود پروردگار می‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم مریم میرکریمی در آئین آغاز سال تحصیلی که با حضور اساتید و طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، از جمله وظایف طلاب علوم دینی را متصف کردن انسان‌ها به صفات الهی برشمرد.

وی با استناد به آیه 164 از سوره مبارکه آل عمران، این آیه را آیه مادر و یک آیه عظیم دانست و افزود: به مصداق روایت «العلماء ورثه الانبیاء» بحث در ارثی است که برعهده طلاب نهاده می‌شود، اما در ابتدای آیه خداوند منت می‌گذارد: «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَی المُؤمِنینَ» که مراد از این منّت؛ عطا کردن متاع وزین و سنگین و نیز بدون توقع بخشیدن است که به معنای منّان بودن خداوند است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان با بیان این مطلب که منت اعم از ممدوح و مذموم است، خطاب به طلاب گفت: منّان یکی از اسامی حسنای خداوند است و طلاب با تحصیل علم، کار انبیاء را انجام می‌دهند؛ لذا نعمتی که به جامعه عطا می‌کنند، بزرگ است که اگر در مقابل آن هیچ توقعی نداشته باشند همان طور که خداوند منان است آنان نیز دارای صفت منان خواهند شد.

خانم میرکریمی، مقصود از نعمت وزین در آیه فوق را ارسال رسول دانست و اضافه کرد: هرچه رسول بزرگ‌تر، منّت هم بزرگ‌تر است، از آنجایی که پیامبراکرم(ص) نسبت به همه پیامبران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، لذا خداوند در قرآن به مردم توصیه فرموده است: که حق ندارید پیامبر را به هر اسمی صدا کنید، بنابراین این نعمت، بسیار سنگین بوده و هیچ نعمتی بزرگتر از نعمت رسول نیست.

وی، تلاوت آیات، تزکیه نفوس و تعلیم کتاب و حکمت را سه ویژگی از ویژگی‌های پیامبراکرم(ص) برشمرد و گفت: پیامبراکرم(ص) تلاوت‌گر آیات برای مؤمنین است، بدین معنا که در دل تلاوت، تفکر است و ایشان با خواندن آیات قرآن، ایجاد تفکر در مردم می‌کرد.

استاد حوزه با استناد به کلام امام حسن عسگری(ع) که می‌فرمایند «لَیْسَ اَلْعِبَادَةُ کَثْرَةَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ کثرة اَلتَّفَکُّرُ فِی أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» تصریح کرد: اساس عبادت تفکر است؛ البته این بدین معنا نیست که نماز نخوانیم، روزه نگیریم و فقط تفکر کنیم بلکه تفکر، مقصد را نشان داده و انسان را به نتیجه و شهود پروردگار می‌رساند.

 میرکریمی در بحث از تزکیه نفوس توصیه کرد: مراد از «یزکیهم» در آیه فوق؛ متصف شدن به صفات خداوند است، چنانچه اگر خداوند ستار العیوب است ما هم اینگونه شویم، به اعمال خود نگاه کرده و به جای دیگرشناسی در مرحله اول به خودشناسی بپردازیم.

وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما به عنوان طلاب علوم دینی؛ از بین بردن آلودگی‌های فکری در جامعه است؛ اگر نمی‌توانیم، حداقل فضای بیشتری را با اشاعه فحشاء آلوده نکرده و جامعه را دچار ناامیدی نکنیم زیرا اشاعه فحشاء از خود فحشاء بدتر است.

استاد حوزه، تعلیم کتاب را سومین ویژگی پیامبراکرم(ص) دانست و گفت: تعلیم کتاب؛ یعنی انسان را قانون‌گرا درآوردن و شناخت عمیق از کتاب مقدس و عمل به آن؛ زیرا شیطان ابتدا سختی راه را به انسان نشان می دهد، در صورتی عدم موفقیت نظر خود فرد را به جای وحی قرار داده و در نتیجه غرور در انسان ایجاد می‌کند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان در پایان خطاب به طلاب تاکید کرد: حسن انتخاب کافی نیست؛ زیرا بزرگترین اهتمام شیطان این است که انسان‌هایی که راه صحیح را انتخاب می‌کنند مورد هدف قرار داده و مراقبت می‌کند کار آنان را از بین برده و شخصیت آنان را تخریب کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha