طلبه سطح چهار رشته کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین اصفهان از رساله خود با عنوان: لوازم مبانی انسان شناختی و فرجام شناختی در اخلاق از دیدگاه علامه مجلسی دفاع کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، مریم السادات هاشمی، طلبه سطح چهار رشته کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین اصفهان از رساله خود با عنوان: لوازم مبانی انسان شناختی و فرجام شناختی در اخلاق از دیدگاه علامه مجلسی با راهنمایی حجتالاسلام حمزه علی بهرامی و استاد مشاور حجتالاسلام جعفر شانظری و داوری حجتالاسلام محمد رنجبر حسینی و حجتالاسلام علیرضا آلبویه دفاع کرد.
هاشمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: تحقیق و بررسی در مبانی نظری اخلاق برای دستیابی به تفکر منسجم اخلاقی امری لازم است. یکی از این مبانی، مبانی کلامی است که زیربنای اخلاق و پشتیبانی کننده آن بوده، در ترسیم یک تفکر و نظام اخلاقی تأثیر فراوان دارد.
طلبه مدرسه علمیه تخصصی مجتهه امین اصفهان ادامه داد: پژوهش حاضر در جهت تبیین دو مبنای انسان شناختی و فرجام شناختی و لوازم اخلاقی آن از دیدگاه علامه مجلسی به رشته تحریر در آمده است.
وی گفت: جهت رسیدن به این هدف، با بهرهگیری از روش پژوهش عقلی- نقلی و با استفاده از اسناد نوشتاری، کتابخانهای و نرم افزارهای علمی، به پردازش و تحلیل دادهها و گزارهها با شیوه توصیفی تحلیلی پرداخته شده است.
هاشمی ابراز کرد: دادههای پژوهش که بر اساس مبانی انسان شناختی و فرجام شناختی و با نظر به حقیقت انسان و همچنین اختیار، سرشت، عقل و مقام خلیفه اللهی وی و مباحثی چون برزخ، رستاخیز، ثواب و عقاب، توبه، شفاعت، احباط و تکفیر و... از دیدگاه علامه مجلسی به دست آمدهاند حاکی از نتایجی چون نظریه اخلاقی مکتشف از مبانی کلامی علامه در حوزه اخلاق هنجاری، واقع گرایی و مطلقگرایی در حوزه فرا اخلاق و اصول مبانی اخلاقی مانند مسئولیت اخلاقی، سعادت و شقاوت، حسن فعلی و فاعلی و... از دیدگاه علامه هستند.
وی تصریح کرد: از آن جایی که علامه بیشتر مباحث اخلاقی خود را در جهت تربیت اخلاقی انسان معطوف داشتند در پایان این پژوهش به مهم ترین مولفهها و اهداف تربیت اخلاقی و شیوههای آن نیز اشاره شد.
انتهایپیام/
نظر شما