نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تعامل دینی باید منجر به حفظ یا ارتقا سطح ایمان مخاطب شود، گفتند: در نظام دینی، اخلاق فقط به بُعد فردی محدود نیست بلکه تعامل صحیح با دیگران حتی مخالفان معیار سنجش رشد ماست.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید صادق پیشنمازی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، در جمع اساتید دانش آموختگان و طلاب حوزه علمیه حضرت نرجس(س)ساری، با اشاره به اهمیت اخلاق در نظام دینی تأکید کردند: مباحث اخلاقی تنها به بُعد فردی محدود نمیشود، بلکه بخش مهمی از آن به نحوه تعامل ما با دیگران بازمیگردد، ما باید بدانیم در قبال انسانهای پیرامونمان، با هر نوع گرایش و اعتقادی، چه وظایفی داریم و چگونه باید رفتار کنیم.
ایشان با تبیین نگاه اسلام به اصل جذب حداکثری گفتند: در تعامل با دیگران، اسلام نگاهی انسانمحور دارد؛ چه آن فرد مسلمان باشد، چه از ادیان دیگر و حتی اگر بیدین باشد. پیامبر اکرم (ص) در فضایی بعثت یافتند که بتپرستی، خرافه و زشتیهای اخلاقی در اوج خود بود. اما ایشان با صبر و حکمت، جواهر انسانی را از دل جامعه بیرون کشیدند؛ نمونهای روشن آن، ماجرای فتح مکه است که خداوند آن را به تأخیر انداخت تا برخی افراد که ظرفیت هدایت داشتند، به اسلام جذب شوند.
وی با اشاره به روایت درجات ایمان افزودند: ایمان یک نردبان است و هر انسانی در یکی از پلههای آن قرار دارد. ما وظیفه داریم افراد را در همان سطح نگه داریم یا به سطح بالاتری ارتقا دهیم. اگر رفتار ما باعث شد که فردی یک پله پایین بیاید، این نه تنها جذب نیست، بلکه خسارت است. موفقیت ما در تعامل، زمانی است که مخاطب در همان درجه بماند یا بالاتر رود.
حجت الاسلام پیشنمازی تأکید کردند: انسانها ظرفیتهای متفاوتی دارند. گاهی مشکلی در خود محتوا یا پیام نیست، بلکه در نحوه انتقال و انتخاب مخاطب است. باید ببینیم نتیجه رفتار ما چیست؟ آیا موجب نفرت و دلزدگی از دین شده یا بر محبت و پذیرش افزوده است؟
ایشان در ادامه با بیان اینکه رفتار و گفتار ما خود آزمون است، گفتند: ما باید به تعاملات خود نمره بدهیم؛ از تعامل با همسر و فرزند گرفته تا تعامل با مخالفان. گاهی دیده میشود یک طلبه به حوزه آمده، اما اطرافیانش از تغییرات رفتاری او ناراضیاند. اینجاست که باید بازنگری کنیم و ببینیم خروجی مسیر ما چه بوده است.
وی با یادآوری سیره پیامبر اکرم (ص) و حضرت ابراهیم (ع)، اضافه کردند: روش پیامبران در تعامل، آغاز با همراهی و سپس هدایت منطقی بوده است. ابتدا با مخاطب همراه میشدند، سپس گام به گام ذهن او را برای پذیرش حقیقت آماده میکردند و این، روش حقیقی تربیت و دعوت است.
مؤسس محترم مدرسه علمیه حضرت نرجس سلام الله علیها در پایان گفت: یکی ازشاخص های تعامل دینی ضرورت (بازنگری مستمر) در رفتار و عملکردها تأکید کرده و گفتند: طلبهای که میخواهد رشد کند، باید مثل آب جاری باشد نه آب راکد. جریان و جاری بودن در گرو امتحان ، بازنگری و نمره دادن به خویشتن است. قرآن نیز میفرماید: بل الإنسان علی نفسه بصیرة؛ هر کس نسبت به خویش آگاه است، ولو برای دیگران بهانه بیاورد.
انتهای پیام/
نظر شما