یکی از دلایل حقانیت دین اسلام ارزش‌گذاری آن برای علم و عقل است

مؤسس مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) فریدونکنار گفت: یکی از دلایل حقانیت دین اسلام ارزش‌گذاری آن برای علم و عقل است، شاید بتوان گفت در هیچ آیینی چنین ارزش‌گذاری وجود ندارد، چنانچه بالاترین روایات در آیات و روایت نسبت به عقل است و اینکه نگاه اسلام به علم نگاهی قدسی است. 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، حجت الاسلام و المسلمین عباس نیکزاد مؤسس مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها فریدونکنار در مورد ارزش علم و عقل اظهار داشت:  یکی از دلایل حقانیت دین اسلام ارزش‌گذاری آن برای علم و عقل می‌باشد. شاید بتوانیم بگوییم در هیچ آیینی چنین ارزش‌گذاری وجود ندارد، چنانچه بالاترین روایات در آیات و روایت نسبت به عقل است و اینکه نگاه اسلام به علم نگاهی قدسی است. 

وی در ادامه گفت: علم، نورانیت، بصریت، معنویت و روحانیت است که جان انسان را روشن می‌کند، لذا در روایت داریم که فرشتگان الهی بال خود را می‌گشایند تا طالب علم روی آن بنشید و این جنبه قدسی بودن قضیه را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد در فضلیت عالم و علم آموزی گفت: نگاه کردن به چهره عالم، نشستن در مجلس عالم، درس خواندن و .. عبادت است. در حقیقت اوج ارزش‌گذاری اسلام به علم و عالم و متعلم این گونه است.ارزش علم یک ارزش ذاتی است و این مطلب تفاوت علم در اسلام و غرب است، در فرهنگ غرب ارزش علم، ابزاری است. یعنی برای تسخیر و تصرف طبیعت و برای ساختن امکانات و ابزار و تسهیل زندگی است. اما در اسلام خود علم و دانستن ارزش ذاتی دارد. حکمت، معرفت، کشف جهان و درک حقایق عالم و مخلوقات الهی ارزش ذاتی دارند.

وی در ادامه گفت: مردم سه دسته اند: عالم ربانی، متعلم و در راه نجاتند و یا انسان فرومایه‌اند و با هر بادی حرکت می‌کنند و هر صدایی را دنبال می کنند و حزب باد هستند. از روایات استفاده می‌شود که علم درون انسان را باز می‌کند، شکوفا می کند، باعث سعه وجودی انسان می‌شود و باعث پویایی روح و جان می‌شود. امام علی (ع) فرمودند: هر ظرفی با مظروفی که در آن نهاده می‌شود جایش تنگ می‌شود به جز ظرف علم که روح و جان انسان است. هر چه علم داخل آن می‌شود روح، بزرگتر می‌شود.

 مؤسس مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها فریدونکنار در ادامه گفت: بالاترین تعریف‌ها و تمجیدها در مورد عقل است که حجت باطنی و مایه امتیاز انسان بر حیوان است. فلسفه بعثت انبیا شکوفا کردن عقل است. امام زمان(عج) هم که بیاید هم عقل را شکوفا می‌کند هم علم را.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha