مدرس و پژوهشگر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا در نشست فرهنگی-تربیتی با عنوان «هویت طلبگی؛ زیباترین انتخاب زندگی» گفت: هویت طلبگی، تجلیگاه یک انتخاب آگاهانه در مسیر تعالی معنوی و رشد اجتماعی است
به گزارش پایگاه خبر و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، خانم سمیه آخوندی مدرس و پژوهشگر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا در نشست فرهنگی-تربیتی با عنوان «هویت طلبگی؛ زیباترین انتخاب زندگی» به تبیین ابعاد معرفتی، اجتماعی و رسالتمندانه طلبگی پرداخت و از آن به عنوان انتخابی اصیل، هدفمند و تمدنساز یاد کرد.
استاد آخوندی در این نشست خطاب به خواهران طلبه با اشاره به جایگاه ممتاز طلبگی اظهار داشت: در جهانی که صداهای گوناگون برای شکل دهی به هویت انسانها رقابت میکنند، شما صدای دعوت الهی را برگزیدهاید؛ صدایی که نسلهای پیشین نیز با آن لبیک گفتند. این انتخاب، نه تنها یک تصمیم فردی، بلکه یک عهد الهی است.
وی با تأکید بر اینکه هویت طلبگی صرفاً به پوشیدن لباس یا حضور در کلاسهای حوزوی محدود نمیشود، تصریح کرد: طلبه شخصیتی است متعهد، روشنگر و امیدآفرین در جامعه. او نه تنها جوینده علم، بلکه واسطه هدایت و آرامش برای دیگران است. این هویت، استمرار دارد؛ حتی در شرایطی که دیگران بازنشسته میشوند، طلبه همچنان در صحنه رسالت خویش باقی میماند.
آخوندی با ذکر نمونههایی از تأثیرگذاری غیرمستقیم طلاب در جامعه، گفت: طلبه بودن، بیش از هر چیز، در سلوک و حضور اجتماعی معنا مییابد گاه تنها با یک نگاه، یک حضور آرام، یا یک رفتار کریمانه، میتوان الگویی الهامبخش برای دیگران بود؛ الگویی که نشان میدهد دین نه انزوا، بلکه حضور فعال و مؤثر در زندگی است.
وی در ادامه با اشاره به برخی تصورات نادرست نسبت به طلاب، اظهار داشت: هویت طلبگی نباید به انزوای اجتماعی یا صرف مناسک گرایی تقلیل یابد. طلاب باید بیش از پیش با تکیه بر دانش عمیق، عمل صالح و روحیه انقلابی در جامعه حضور یابند و کارآمدی دین در زندگی را به اثبات رسانند.
استاد آخوندی در بخش پایانی این نشست، با ارائه پیشنهادهای کاربردی برای طلاب جدیدالورود، توصیه کرد: لازم است طلاب از آغاز مسیر، به تبیین هویت طلبگی خود بیندیشند، اهداف بلند خود را یادداشت کنند، از الگوهای موفق همچون شهیده بنتالهدی صدر الهام بگیرند و در فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی حضور فعال داشته باشند.
انتهای پیام/
نظر شما